Warsztaty dla doktorantów i studentów: Open Access. Wstęp wolny do nauki

W dniach 18-19 października 2013 roku w Warszawie odbędą się warsztaty Open Access. Wstęp wolny do nauki adresowane do studentów i doktorantów chcących lepiej zrozumieć możliwości, jakie daje im otwarta nauka.

Głównym celem warsztatów jest stworzenie grupy młodych naukowców z różnych ośrodków akademickich w Polsce, którzy aktywnie promowaliby idee otwartości w swoich macierzystych środowiskach.  Uczestnicy, wspomagani przez ekspertów, spróbują wypracować strategie otwierania publikacji naukowych, które będą mogli praktycznie zastosować na swoich uczelniach.

Organizatorem warsztatów jest Centrum Cyfrowe: Projekt Polska we współpracy z Uniwersytetem Warszawskim, Uniwersytetem Jagiellońskim oraz Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu.

Oxford University Press testuje otwartą humanistykę

Największe wydawnictwo uniwersyteckie na świecie - Oxford University Press - dołączyło do pięciu prestiżowych wydawnictw naukowych biorących udział w OAPEN-UK, projekcie badawczym mającym na celu pozyskiwanie i rozpowszechnianie sprawdzonych danych na temat zastosowania otwartego dostępu w naukach humanistycznych i społecznych.

Pomysłodawcy projektu, zdając sobie sprawę ze zmian w procesie publikacji związanych z upowszechnianiem się otwartości nie tylko w obrębie nauk ścisłych, ale także w humanistyce, pragną dostarczyć wszystkim zainteresowanym stronom, a więc zarówno autorom, jak i wydawcom czy grantodawcom, kompetentnych informacji w tym zakresie.

Istota projektu polega na porównaniu wyników sprzedaży, wykorzystania i cytowania losowo wybranych tytułów książek, które dotyczą podobnej tematyki, zostały opublikowane w tym samym okresie i mają podobną objętość, a z których jedna część została wydana zarówno w modelu tradycyjnym, jak i udostępniona w trybie otwartym, podczas gdy druga dostępna jest jedynie w modelu odpłatnym.

Więcej informacji tutaj.

Warsztaty dotyczące promocji otwartego dostępu

Centrum Otwartej Nauki ICM UW zaprasza na warsztaty "Otwarty dostęp – szansa czy konieczność? Jak promować otwarty dostęp do treści naukowych".

Temat otwartego dostępu do treści naukowych jest podejmowany coraz częściej -  zarówno wśród samych naukowców, jak i osób odpowiedzialnych za politykę naukową. Szerokie upowszechnienie tej formy dystrybucji treści naukowych wymaga jednak podjęcia wielu działań, zarówno systemowych czy związanych ze stworzeniem i rozbudową infrastruktury, jak i - równie ważnych - edukacyjnych i promocyjnych.

Skuteczne wprowadzenie nowego modelu komunikacji naukowej będzie możliwe jedynie wtedy, gdy wytycznym i dyrektywom będzie towarzyszyło głębokie przekonanie środowiska naukowego, że warto dzielić się efektami pracy naukowej, a otwarty dostęp jest modelem, do którego zmierza komunikacja naukowa na świecie.

Centrum Otwartej Nauki ICM UW zaprasza na warsztaty obejmujące następujące tematy:

- jak budować w środowisku naukowym świadomość znaczenia otwartego dostępu;
- w jaki sposób mówić o otwartym dostępie, aby efektywnie przekonywać do korzyści wynikających z tego modelu;
- jak przełamywać bariery i rozwiewać wątpliwości;
- jakie narzędzia i kanały komunikacji wykorzystywać, aby osiągać najlepsze efekty.

Zaproszenie kierujemy do osób, które są zainteresowane tematyką otwartego dostępu i chciałyby w aktywny sposób promować otwarte rozwiązania w swoim otoczeniu.

Warsztaty odbędą się 22 października 2013 roku w sali seminaryjnej ICM, ul. Prosta 69, IV piętro (wejście od ulicy Prostej), w godzinach 11.00 -15.00.

Zapraszamy do rejestracji poprzez formularz zgłoszeniowy do dnia 15 października 2013 roku.O udziale w warsztatach decydować będzie kolejność zgłoszeń. Osoby zakwalifikowane zostaną o tym powiadomione e-mailowo lub telefonicznie. Udział w warsztatach jest bezpłatny.

OAW 2013

Analizy - nowa sekcja Otwartej Nauki

Serwis Otwarta Nauka został rozbudowany o nową sekcję poświęconą prezentacji ośrodków, projektów oraz działań związanych z otwartymi badaniami naukowymi. W Analizach znajdą się m.in. praktyczne case studies dotyczące konkretnych rozwiązań w obszarze otwartej nauki, interesujące rozmowy z reprezentantami różnych ośrodków akademickich aktywnie działającymi na rzecz otwartości,
a także recenzje książek i komentarze do bieżących wydarzeń.

Zapraszamy do zapoznania się z pierwszym materiałem w nowej sekcji. Żeby był ruch w nauce to rozmowa z Bożeną Bednarek-Michalską - Zastępcą Dyrektora Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu ds. Informacji i Innowacji oraz znaną aktywistką na rzecz otwartej nauki.

Otwieranie nauki w praktyce

O tym, jak praktycznie korzystać z otwartości w nauce, w najbliższą środę opowiedzą pracownicy Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW, zajmujący się na co dzień tą tematyką w Centrum Otwartej Nauki.

Na pytania o to, jak zmienia się komunikacja naukowa, na czym polegają otwarte modele, dlaczego publikacje naukowe powinny być dostępne dla wszystkich oraz w jaki sposób może korzystać z nich każdy obywatel, odpowie Jakub Szprot.

Sposoby korzystania z otwartych zasobów przez rodziców dzieci dotkniętych rzadkimi schorzeniami, a także wpływ otwartej nauki na rozwój cywilizacyjny świata, przedstawi Dominika Czerniawska.

Czy nauka potrzebuje prawa autorskiego? W jaki sposób korzystać z otwartych zasobów i jak publikować w otwartym dostępie? Te i inne aspekty prawne omówi Krzysztof Siewicz.

Serdecznie zapraszamy na wykład do sali B Auditorium Maximum (Uniwersytet Warszawski, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, Kampus Główny) w środę 25 września o godzinie 17.30.

Additional information