Analizy

W sekcji Analizy prezentujemy różnorodne materiały (artykuły, komentarze, wywiady) podejmujące tematykę związaną z szeroko pojmowaną otwartością w badaniach naukowych. Zagadnienia otwartości sąsiadują tu również z innymi tematami, które czasem wprost, zaś innym razem mniej bezpośrednio dotyczą sytuacji w obszarze otwartej nauki. Przedstawiane treści nie tworzą jednorodnej całości, ani nie są wyrazem jednolitego stanowiska. Nie powinny być także traktowane jako tożsame z oficjalnym programem działania Centrum Otwartej Nauki ICM UW.

Case studies
Otwieranie nauki w praktyce
Opinie
Otwartość w nauce z różnych perspektyw
Prawo autorskie
Elementy prawa autorskiego ważne dla otwartej nauki
Projekty
Przedsięwzięcia z zakresu otwartej nauki
Recenzje
Omówienie publikacji podejmujących tematykę otwartości w nauce
Rozmowy
Wywiady z ekspertami
Rozwiązania
Kluczowe kwestie, możliwe podejścia, rekomendacje

 

Recenzje

Omówienie publikacji podejmujących tematykę otwartości w nauce

 

Michał Starczewski

Poszukując granic humanistycznego przełomu

Debaty w obrębie cyfrowej humanistyki. O co w tym wszystkim chodzi?

 

Maciej Chojnowski

Nauka wymyślana na nowo

Nielsen opisuje narzędzia i rozwiązania, które jego zdaniem stanowią moduły nauki przyszłości. Pomysł ten jest przekonujący, jeśli chodzi o przedstawione możliwości techniczne, może jednak budzić wątpliwości z uwagi na pewną naiwność autora względem ludzkiej natury. Nauka przyszłości to dla autora Reinventing Discovery coś na kształt otwartej krynicy mądrości, z której do woli czerpać mogą wszyscy spragnieni wiedzy – profesjonaliści, zdolni dyletanci czy zwykli śmiertelnicy. Rzecz w tym, że taki demokratyczny udział w naukowym dorobku ludzkości wymagałby dziś kategorycznej zmiany modeli biznesowych funkcjonujących w nauce i wokół niej, a także zasad, wedle których przeprowadza się ewaluację badaczy.

Recenzja książki Michaela Nielsena Reinventing Discovery. The New Era of Networked Science, Princeton University Press 2012.

 

 

 

 

 

 

Rozmowy

Wywiady z ekspertami

 

Badania służą ostatecznie temu, by z nich korzystano

W tej chwili nie mamy dobrego międzynarodowego porozumienia dotyczącego finansowania infrastruktury. Brakuje tego także na poziomie poszczególnych państw. Dzieje się tak z dwóch powodów: po pierwsze, taka infrastruktura jest zwykle finansowana za pośrednictwem grantów, co jest dalekie od ideału, bo zamiast myśleć o zagwarantowaniu trwałości w dłuższej perspektywie, myślimy od projektu do projektu. Inny problem polega na tym, że gdy coś przetrwa określony czas, bardzo ciężko jest to zamknąć. A w przypadku tych kwestii powinniśmy myśleć w kategoriach okresu ważności, cyklu – twierdzi Cameron Neylon z PLOS (Public Library of Science) w rozmowie z Maciejem Chojnowskim.

 

To już nie luksus – to absolutna konieczność

Otwarty dostęp jest bardzo istotnym instrumentem realizowania najlepszych standardów w nauce i niezwykle ważnym wyzwaniem cywilizacyjnym, na które państwo powinno odpowiedzieć jednoznacznym sygnałem: wszędzie tam, gdzie wprowadzicie otwarty dostęp, który nie narusza niczyich praw, państwo będzie go wspierać, czyli finansować – przekonuje Włodzimierz Bolecki, wiceprezes Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, w rozmowie z Maciejem Chojnowskim.

 

Jesteśmy u progu intensywnych zmian

Wybór odpowiedniego oprogramowania i serwera jest bardzo istotnym czynnikiem, jednak to dopiero początek drogi. Repozytorium trzeba ożywić i jest to zadanie najtrudniejsze, ale też przynoszące najwięcej satysfakcji redaktorom archiwum. Z Małgorzatą Rychlik, współtwórczynią repozytorium AMUR (Adam Mickiewicz University Repository), rozmawia  Maciej Chojnowski.

 

Żeby był ruch w nauce

Przydałoby się, by niezależnie od rozwoju oddolnych inicjatyw i powstawania nowych narzędzi, idea otwartości stała się częścią misji uniwersytetów, przekonuje Bożena Bednarek-Michalska, Zastępca Dyrektora Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu ds. Informacji i Innowacji, aktywistka na rzecz otwartej nauki, w rozmowie z Michałem Starczewskim.

 

 

 

 

 

Rozwiązania

Kluczowe kwestie, możliwe podejścia, rekomendacje

 

Broszura podsumowująca warsztaty CeON na temat promowania otwartego dostępu

W październiku w ramach Open Access Week 2013 Centrum Otwartej Nauki zorganizowało warsztaty "Otwarty dostęp - szansa czy konieczność?", o których bardziej szczegółowo pisaliśmy tutaj. Opracowanie podsumowujące wnioski ze spotkania zostało opublikowane w postaci osobnej broszury. 

 

Projekty

Przedsięwzięcia z zakresu otwartej nauki

 

 

Więcej artykułów…

  1. Case studies
  2. Prawo autorskie
  3. Opinie

Additional information